Genua in drie gedichten

Genua in de nacht.

Genua in de nacht

waar een trein een tunnel inrijdt

en vonken opspatten in het donker

waar een deur hard dichtslaat

en niet het hele verhaal vertelt  

dat daar achter schuil gaat

Genua in de nacht

dat zijn voetstappen

die weerklinken tegen de huizen

een driftig geluid

dat op een gevaar duidt

een gevaar dat je zelf niet kent

maar het lijkt op een dreiging

van eeuwen geleden

een dreiging

die je niet zomaar kan verklaren

de taal ken je wel

maar de woorden kan je niet meer verstaan 

de radio in een voorbij rijdende auto

een monotoon ritme

dat in golven komt

en weer verdwijnt

een bezwerend ritueel

dat de tijd verdrijft   

maar de tijd gaat door

zoals de tijd altijd door gaat

als het tikken van de regen

op een parasol

die men vergeten is binnen te halen

Genua in de nacht

dat is onrust

dat zijn de donkere golven

die als drenkelingen

in de nacht aan land komen

dat zijn de vele voetstappen

die onhoorbaar door de nacht sluipen

dat is de echo van de stilte

dat zijn stemmen zonder ophouden

even ongrijpbaar als het leven zelf

en misschien is dat wel het enige 

dat we later herkennen

die onrust en dat zoeken

Genua in de nacht

een kind dat bang is in het donker.

Alles wat we willen vasthouden

dat blijkt een beweging te zijn

een beweging naar een tweede leven

waar alles nog een keer wordt beleefd

Genua

als een oude geliefde

aan wie je alles

op ieder gewenst tijdstip

kunt schrijven

zonder dat je ooit weet    

of ze de brief ook zal lezen

Genua is er altijd

wacht altijd

maar geeft geen antwoord

maar de stad die je lijkt te negeren

dat is ook de stad

waarvan je hoopt

dat die je nog eens zal omarmen

waar was je

waar ben je zolang geweest

er was een dag

dat je in deze stad aankwam

en er zal ook een dag komen

dat je deze stad weer zult verlaten

maar dit is de stad waarin niemand afscheid neemt

dit is de stad waarin je alleen langzaam onzichtbaar wordt

er is alleen een beweging

die we soms even kunnen zien

maar nooit kunnen vasthouden

gezegend de stad Genua

gezegend de stad

waar iedere gedachte aan een zegen is verdwenen

waar de vaste grond is verdwenen

misschien is er wel een verzoening

maar dan is het een verzoening

als een korte aanraking

ontdaan van iedere verhevenheid

een aanraking die bewijst

hoe weinig we elkaar kennen

hoe weinig we in elkaars nabijheid leven

en dan is dit het hoogste

wat we kunnen bereiken

een korte aanraking.

Genua

de stad waar het hart

de kleine donkere stegen zijn

en waar verhalen

de enige berichten zijn

waarmee mensen elkaar nog

kunnen bereiken

waar verdwalen je een stap

dichterbij de waarheid zal brengen

omdat alleen in de kleinste haarvaten

de stad nog zal blijven voortleven 

dit is de stad

die je tot een keus dwingt

er bestaat geen eenvoudige waarheid

er bestaat alleen een harde leerschool

nooit is er rust

nooit is er stilstand

alleen de volgende dag

alleen een zonovergoten dag

en soms kan je daar nog de schaduw

van een gedicht vinden   

een vrijplaats

een natuurlijke haven

om een onbekende reden

is er nog uitstel verleend

en zal het weer dag worden

zolang de straatmuzikanten spelen

leeft de stad

zolang zij het straatbeeld bepalen

leeft de stad Genua.

 (Genua in de nacht).      (N.a.v. Brieven uit Genua van Ilja Leonard Pfeijffer).      (2017).

Cinzano

Cinzano,

een drankje

dat een heel Italiaanse indruk maakt

alleen al door die naam

en de herinnering aan tijden

die misschien wel minder geordend waren

misschien wel meer rommelig dan nu

met reclame voor Cinzano

die je vanuit de trein 

op blinde muren kon zien

of op asbakken in cafe’s

die tijd was het

de tijd van reclame voor Bastos sigaretten

bij motorcrosswedstrijden

de legitimatie van een gesublimeerde zelfkant van het leven

zou je kunnen zeggen

al bestaat een dergelijk begrip dan wel niet

maar wat ik maar wil zeggen is

met het verdwijnen van het merk Cinzano

uit het straatbeeld

verdwijnt ook de volkse cultuur een beetje

waar is de reclame voor Cinzano gebleven

zou je kunnen zeggen

en we hebben al zoveel verloren

let op

sprak hij op een toon

die je alleen hoort in een Amsterdams Grand Cafe

waar journalisten, kunstenaars en intellectuelen elkaar treffen

tussen nu en tien jaar staan we in het Stedelijk Museum

met een geleerd gezicht

naar oude reclameborden

van Cinzano te kijken

en luisteren we naar de diepere bedoeling

die de kunstenaar daar mee heeft

en het is waar

de kleuren rood en blauw

die combinatie verzin je niet

het lijken de kleuren van een Duits fabriekselftal

uit de jaren 70

en dat de grens diagonaal over het reclamebord loopt

dat verzin je al helemaal niet

en misschien laat hij dan de wereld zien

de echte wereld van Cinzano

en dan blijkt dat het de grote Italiaanse cultuur is  

de grote Italiaanse cinema

die je zelf dan wel net hebt gemist

je was er net even niet

maar die daardoor alleen maar groter wordt

een gevestigd instituut

dat daar staat als een granieten berg

en waar de zon al gauw achter ondergaat

Marcello Mastroianni   

onder een zonnescherm

met daarop een reclame van Cinzano

Marcello Mastroianni

voor het hooggebergte

met een glas Cinzano in zijn hand

maakt het dan nog uit waar dat zonnescherm staat

op een regenachtig plein in Genua

of met eeuwig witte bergen

als achtergrond

en die volkse cultuur

die bestaat niet

het waren gewoon je eigen gedachten

die verder niemand met je deelt

maar waar komt dan die gedachte dan vandaan

waarom dat sentiment

waarom die sterke onderstroom

die je zelf nooit goed kent

maar die je toch op een bepaalde manier dwingt 

ik weet het niet

misschien is het alleen maar dat oude verhaal

uit mijn kinderjaren in Rotterdam-Schiebroek

over die man die iedere middag door de straat liep

de Plataanweg af 

op weg naar het buurtwinkeltje van Van ’t Wout

waar een blauw rood reclamebord van Cinzano

aan de muur naast de deur hing

om daar een fles Cinzano te halen

en met die fles

in dat oude tasje liep hij weer terug

de Plataanweg af

terug naar huis

terug naar af

iedere dag opnieuw

iedere dag hetzelfde

iedere dag Cinzano

het eeuwige geschil

over hogere en lagere cultuur

dat hele dispuut

dat wil alleen maar zeggen

ook dit is een bestaan

ook dit is een leven

al was het maar

een leven met Cinzano.

                              (Cinzano).           (2017).

La Superba

 La Superba

de hoogmoedige

zo wordt deze stad ook wel genoemd

wat zou daarvan de reden zijn

is het de monoloog

die deze stad altijd lijkt te houden   

zou dat de reden zijn van deze naam

maar iedereen is hier toch een vluchteling          

iedereen is hier toch aangespoeld in de nacht

zonder duidelijke reden    

zonder groot verleden

iedereen is hier toch op weg

naar het hart van de stad

naar het labyrint met de kleine stegen

op zoek

naar een soort van bestemming  

alsof daar een moeder wacht  

alsof daar een bruid wacht

het meisje

in de bar met de spiegels  

of zijn het alleen maar spiegels

daar in het hart van de stad   

en zien we dan alleen maar

de weerkaatsing van een gestalte

ergens diep in het labyrint van een stad

die zichzelf ook nog eens de hoogmoedig noemt

het is maar een fijne dunne lijn

tussen fabel en waarheid

het zijn maar een paar woorden

die ons in leven houden

meer kunnen we niet verstaan  

we zijn niet goed in het aanhoren van

het verhaal van een ander

de waarheid is gewoon te groot

het verhaal van de vlucht uit Afrika

op een boot naar Europa

is gewoon te groot voor ons.

Maar wat zou een stad zijn

als er geen onbestemde delen zijn

als er geen randen zijn

waar niemand vat op krijgt   

als er geen mensen zijn

die zich daar schuil houden   

mensen die de achtergrond vormen

van de grote mensenstroom

die niemand tellen kan 

die niemand temmen kan

de mensenstroom

die zonder dat ze het weten   

afhankelijk is 

van deze kinderen van een lagere God

en als we in die onderwereld

zouden doordringen

zouden we daar dan nog

een glimp van de waarheid kunnen vinden

is daar nog het verlangen

naar de tijd  

waar nu een laag van beschaving  

over is gelegd 

eigenlijk

kennen we nu de stad

alleen maar

in de overtreffende trap

in hoogtepunten

en in dieptepunten

in leed en in extase

Genua is daarmee grenzeloos

en omvat eigenlijk de hele mensheid

misschien is dat ook wel de reden

dat deze stad de titel draagt  

La Superba.        

                            (La Superba).            (2018).

Nieuwe reacties

06.05 | 12:16

Wat een prachtig gedicht dat tot de verbeelding spreekt! Dank je wel voo...

23.04 | 07:04

Bedankt voor het sturen. Mooi gedicht..